Jag är en DANSBANDER, yes i am.

Det är väldigt få som vet om att jag har en passion för dansband, haha jo det är sant. Jag blir alltid glad när jag hör en gammal klassiker, satt igår och spana in dansbandskampen och ja njöt. Killarna som lirar i banden har sån skön image av sig själva, de är så upptagna i sin dansbandsvärld att de missar livet runt om som inte innehåller dansband. Är man dansband så är man verkligen det, finns inget difust land man rör sig i utan bara dansband, that´s it! 
Många har blockbusters filmer som favoriter och sett dessa tusentals gånger men för mig finns det en film jag sett mer än 10ggr och det är BlackJack, en svensk film om dansband med Helena Bergström. Den är så skön och för mig en riktig feel good film fast den är lite sorglig. 
Jag har även dansat styrdans till något halvstort bands sista spelning och det var sjukt kul. Men tyvärr får inte jag uppleva så många såna stunder under ett år så tro fan jag kommer vara laddad till travgalan -09 där det brukar vara ett liveband och styrdans till fötterna domnar.
Det är så mycket mer äkta att dansa bugg till en riktig svängig låt än skaka rumpan till någon av dessa miljontals piss "bling,rims,cash,hoes,niggers" låtar. Ja gillar den här närheten som skapas till den man dansar med, lite intimt men ändå inte. Man får gnussa, sånt skönt ord låt det rulla runt i munnen och bara smaka på det som det vore ett årgångsvin. Om världen styrdes av dansbands människor så skulle det vara en lycklig värld vi levde i, bara massor av leende guld bruna ögon. Banden med bokstaven Z i sitt namn är nog de som är lite rockigare än vanliga dansband.
På 70-talet fanns det över 3000st olika band i Sverige, det är stort så jävla stort. Tyvärr har det dött ut en del men jag hoppas att även det går i cykler och kommer tillbaka.
Kolla in Scotts och Glennartz i dansbandskampen de är grymma!
Ett tips till er som vill uppleva atmosfären runt en kväll med liveband, besök Å-bryggan en ljummen sommarkväll. It´s the place to be if you like dansbanding =).

Den här är tung!



/MathiasGoes

Kommentarer

A penny for your thoughts:

What´s your name, dog!:
Klicka i!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0