I Sverige bor det 2 sorters människor

I detta fantastiska land har vi något som vi inte borde vara speciellt stolta över. Jag menar den berömda jantelagen, den är föga förvånande uppfunnen av en norsk vid namn Aksel Sandemose år 1933. Den hämmar oss svenskar till att bli ett stolt och modigare folk. Istället för att gå rakryggade genom vardagen med hakorna upp mot skyn, så går vi runt som ringaren i Notre Dame och känner denna jantelag hänga tungt som ett oxok över axlarna och trycka ner oss mot Hades hemort.
Vad har vi svenskar gjort för illa då vi har drabbats av detta? Kanske var det en hämd för alla Norge historier?
Man kan med bestörthet ändå se männsikor som ser jante som en religon och fortfarande anser att det ska vara så för det har alltid varit så. Ska världens bästa land 2008 ha människor som fortfarande tycker att jante är något att eftersträva?
Det är mycket lätt att upptäcka en janteälskare. Du frågar bara hur han/hon berörs av Zlatans personlighet. Detta "svenska" fenomen som gör allt i sin makt att pulverisera detta onda i vårat land. Jag älskar alla dumheter Zlatan har hittat på under tiden han varit ett mediaobjekt, bäst var det innan han blev mediatränad av diverse landslagscoacher och annat.

Jantelagens budord

  1. Du skall inte tro att du är något. (jag är bättre än er janteälskare)
  2. Du skall inte tro att du är lika god som vi. (Jag skänker pengar till välgörenhet)
  3. Du skall inte tro att du är klokare än vi. (Jag kan stava till nationalencyklopedin  )
  4. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi. (Jag är snyggare,rikare och starkare)
  5. Du skall inte tro att du vet mer än vi. (Jag lever med internet 24/7, jag vet allt)
  6. Du skall inte tro att du är förmer än vi. (Jag är så mycket mer än er)
  7. Du skall inte tro att du duger till något. (Jag är grym på allt gör)
  8. Du skall inte skratta åt oss. (Jag skrattar inte, ja gråter åt er)
  9. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.  (Jag har familj och vänner, capicé!)
  10. Du skall inte tro att du kan lära oss något. (Jante är skit, där har ni något lärorikt)

/MathiasGoes

Kommentarer

A penny for your thoughts:

What´s your name, dog!:
Klicka i!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0