Miss Justitia


Jag har börjat tappa tron på Sveriges rättsväsende, anledning är att det inte är rättvist, alla står inte lika inför lagen och det är så skevt det kan bli.

Jag är har själv råkat ut för en orättvis behandling av en akt jag utfört, det är surt att vissa kommer undan med det mesta medans andra får straff som inte är propotioneliga för den skada de åsamkat.
Nu är det jag råka utför ingenting jämfört med vad jag fick veta idag. När man ska dömas så finns det ofta pilotfall som åklagare/advokater jämför med för att få ett straffvärde som är jämlikt med hur andra har dömts för liknande brott.
Jag har mycket svårt att se varför endast några få månader i fängelse ska skilja på om personen dog eller överlevde, en handling är alltid en handling men någonstans måste det finnas en gräns för vad resultatet blev och hur man straffas efter det. Givetvis ska man bli dömd om man begått ett lagbrott, det är inte problemet här utan det är hur det knappt kan skilja på straffvärdet när en människa dör eller överlever.

Läs i dagens E:a Kuriren så får ni en bild av hur sjukt det kan vara.

Till artikeln tryck här

/MathiasGoes

Kommentarer

A penny for your thoughts:

What´s your name, dog!:
Klicka i!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0