Vuxen




När blir man vuxen? När jag var mindre så var jag övertygad om att i min ålder(lärorika 27år) skulle man vara en vuxen person, det visade sig helt fel. Hur definerar man en vuxen person? Är det efter arbete, rikedom, personlighet, familjestatus, värderingar eller moral&etik.
I mitt fall känns det som jag blir mindre ungdomlig med tiden men har svårt att se mig släppa min vildare sida och ta klivet över till fullvuxen. Många gånger har jag fått lära mig vad som är vuxet och även då har jag ibland struntat i det och varit lite mer ung.

Livet känns som en lång skola där man måste vilja lära sig hantera många olika situationer, förmodligen är defintionen av vuxen väldigt luddig och svår att greppa. Vem har satt parametrarna för vuxen? Kan man bli fullvuxen? Det tror jag inte, att vandra uppför vuxenvägen är nog att man lär sig nya saker, få nya värderingar osv, men fullvuxen blir man aldrig snarare mer lärd bara. Förr i tiden verkade det finns mer klara riktlinjer för en vuxen, nu är allt så jäkla snurrigt, alla parametrar verkar ha försvunnit och ersatts av difusa linjer som man tolkar efter eget huvud.

Själv har jag mognat och fått sunda värderingar de senaste 1-2 åren och är lite stolt över mig själv, dock har vägen varit väldigt krokig och kantad av fatala misstag. De flesta misstag har skett inom ramen av mitt senaste förhållande vilket många gånger berodde på min omognad men samtidigt var jag väldigt mogen med andra situationer i förhållandet. 
Jag kommer aldrig att sluta med en del omogna beteenden, det är bara så som jag är.

Det absolut bästa och viktigaste och som förmodligen är en av de svåraste sakerna jag lärt mig, är att sätta sig in i den andras situation om det uppstår en argumentation, gräl eller meningsskiljaktigheter. Otroligt viktigt att kunna göra det för att föra en mogen diskussion och nå ett resultat båda är nöjda med.  Man är 2 helt olika individer och det skapar problem, kan man då inte se och ta in vad den andra partern vill så är en lösning väldigt långt borta. 

Enligt Wikipedia är detta att vara vuxen.

Begreppet vuxen innebär att en person är gammal nog att klara sig utan stöd från föräldrar eller andra vårdnadshavare. I västerländska samhällen brukar denna ålder anses vara uppnådd vid 24-26 ålder, vilket också brukar kallas myndighetsålder. I vissa kulturer går gränsen vid yngre år, och är i vissa fall synonym med termen könsmogen.

Kan inte hålla med Wiki på den här punkten, bara för att man uppnått en viss ålder så är man inte vuxen. Har sett många skräckexempel på människor som är betydligt äldre än 26år som inte ens kan stava till vuxen.

/MathiasGoes - still learning


Kommentarer
Postat av: zaccis

man är vuxen när man kan släppa fram barnet inom sig

(vid rätt tillfällen)

2009-03-10 @ 18:51:19
Postat av: Dad

Den dan jag känner mig som vuxen är livet slut ;-)

2009-03-10 @ 18:57:32
URL: http://www.mashedkidneys.se/
Postat av: Mathias

Mycket bra Zaccis! Du kan ha svaret.

2009-03-11 @ 12:03:05

A penny for your thoughts:

What´s your name, dog!:
Klicka i!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0