Veckans

Veckans recept

SKALDJURSGRYTA MED SAFFRAN

4portioner
1/2 rödlök
3 vitlöksklyftor
2 morötter
3 palsternacker
6 tomater
2 tsk salt
1 tsk sambal oelek
2 msk olivolja
2dl torrt vin
400g blåmusslor
400g laxfilé utan skinn
100g rensade räkor
1dl créme fraiche

Tillagning
1.Skala lök,vitlök,morot och palsternacka. Skär rödlöken i klyftor. Hacka vitlöken, skär morot och palsternacka i stavar. Tvätta blåmusslorna

2.Skär tomaterna i bitar och lägg dem i en matberedare. Tillsätt salt om sambal. Mixa

3. Hetta upp olivolja i en stor sekkastrull. Fräs ök,vitlök,morötter och palsternackan några sekunder. Tillsätt vin och tomatmixet. Låt småkoka i 5 minuter

4.Skär laxen i breda skivor. Lägg musslorna och lax ovanpå grönsakerna. Lägg på lock och ångkoka i cirka 7minuter.

5.Tillsätt räkor och lägg upp. Toppa med en klick créme fraiche.

OBS! Hitta receptet i metro och ser nu att lappen jag klippte ut så har de glömt pricken över i´t, när ska man ha i saffranet? De har även missat det i ingrediens listan.

Ps. Har haft det här receptet på min anslagstavla i flera månader men inte gjort det än så om någon vill uppleva denna kulinariska härlighet så står jag gärna för varorna bara jag inte behöver njuta själv.

/MathiasGoes

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hmm, det där lät väldans gott!

Och jag som inte ens ska tänka på mat! :S haha

2009-01-14 @ 22:27:38

A penny for your thoughts:

What´s your name, dog!:
Klicka i!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0